Kisah Nabi Musa dan Pelacur

Diriwayatkan bahawasanya Nabi yg paling banyak berdialog (berbual) secara langsung dengan Allah ialah tidak lain dan tidak bukan Nabi Musa AS.

Diberitakan pada suatu hari, telah datang seorang wanita bertemu dgn Baginda. Berikut adalah perbualan antara wanita tersebut dengan Baginda nabi Musa AS (kurang lebih) :-

Wanita : Tuan, saya telah banyak membuat dosa² dan saya ingin bertaubat dari dosa² itu..

Nabi Musa AS : Apakah dosa² itu?

Wanita : Untuk pengetahuan Tuan, saya adalah seorang bekas pelacur. Telah terlalu lama saya melacurkan diri saya. Dan juga telah banyak kali saya mengandungkan dan melahirkan anak luar nikah. Dan tahukan Tuan bahawa setiap kali saya melahirkan anak luar nikah itu, maka saya akan bunuh anak² itu dengan tangan saya sendiri. Kini saya telah insaf dan ingin bertaubat atas dosa² saya itu...

Setelah mendengar pengakuan wanita itu, maka Baginda merasa teramat marah dan memarahi wanita tersebut :-

Nabi Musa AS : Tahukah apa yg telah kamu lakukan wahai wanita??!!, kesalahan dan dosa kamu amat berat sehinggakan daku tidak sanggup mendengarnya, pergilah kamu dari sini!!!!!

Apabila dimarahi dan dihalau oleh Baginda, maka wanita itu dengan sedih dan hampa sambil meninggalkan Baginda yang sedang kemarahan. Di ketika itu juga Allah SWT berfirman dengan Baginda dengan firmanNya yang menyatakan bahawasanya kesalahan wanita itu memang amat berat TETAPI tahukan Baginda ada dosa yang lebih berat dari kesalahan² wanita tersebut. Maka tnya Baginda apakah dosa itu wahai Allah? Allah menjawab, " dosa orang yang meninggalkan SOLAT".

Yang menulis baik dan yang membaca juga baik. Tetapi adalah lebih baik jika apa yg saya tulis dan sahabat² sekalian baca ini kita sama² jadikan amalan dan kita sampaikan kepada sahabat² kita yang lain, insyaAllah...Salam

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Amalan Zikir Harian Seminggu Isnin - Ahad

Soal Jawab Tentang Puasa (oleh Ustaz Azhar Idrus)

Tazkirah: Aidil Adha dan Pengorbanan Tiga Insan